KİTAP 5 # ÇAKIRCALI EFE - YAŞAR KEMAL

ÇAKIRCALI EFE

Yaşar Kemal

Toros Yayınları
7.baskı/ 1991

Yazan: Bir Dost
          Merhaba!! artık ben de okuduğum kitapları an itibariyle bu blogda paylaşmaya çalışacağım.Biz böyle iyiydik, Sen de nereden çıktın? dediğinizi duyar gibiyim.Müsadenizle açıklayıvereyim:

         Bildiğiniz üzere blogumuzun kitaplardan başka bir şey düşünmeyen ve en kötü amacı birkaç metrekarelik evi içinde bir kitap imparatorluğu kurmayı planlamak olan halihazırda bir yazarı mevcut; ancak bu çiçeği burnunda yazarımızın sınavları münasebetiyle buralarla pek fazla ilgilenemeyecek olması, yeni başlamışken de buraları bu kadar boşlamaya gönlünün elvermemesi üzerine gördüğünüz üzere beni de rüzgarına katıp taa buralara kadar zorla iteledi, ben de kendisini asla kıramayan (tabi kendisinin bir taraflarımı kıracağından değil)  bir centilmen olarak, 'istemiyorum yan cebime ko!' triplerine de hiç girmeden gördüğünüz üzere karşınızda bulunmaktayım.
     
         Girişi çok fazla uzatmadan, gelelim en son okuduğum ve bahsini edeceğim kitaba; Şimdiye kadar   hayatımda hiç bir kitabını okumadığım ve bu nedenle kendisine ayıp ettiğimi düşündüğüm, Türk edebiyatının en güzide yazarlarından Yaşar Kemal'in bir kitabını okuyayım dedim ve nedense hiç düşünmeden Çakırcalı Efe'ye gitti elim, aldım ve okumaya başladım.

        Kimdir peki Çakırcalı Efe?
     
        Yaşar Kemal'in anlatımı ile;

'' 'Çakıcı Efe' olarak da bilinen Çakırcalı Mehmet Efe ( 1872-1912) insanlık tarihinin en büyük eşkıyalarından biri, belki de birincisidir.On beş yılı aşkın eşkıyalık yaşamında 1081 kişiyi öldürdüğü söylenmektedir.Başta padişah II. Abdülhamit olmak üzere Osmanlı yöneticilerini uzun süre uğraştıran Çakırcalı için zaman zaman özel aflar çıkarılarak onun eşkıyalıktan vazgeçmesi sağlanmak istenmiştir.Çakırcalı, zekası, kurnazlığı ve halka yardım etmesi nedenleriyle öylesine ünlenmiştir ki, birçok yabancı gazeteci onunla görüşmeye gelmiş ve yaptıkları röportajları Avrupa'nın başlıca gazetelerinde yayımlatmışlardır.''


  
         Yaşar Kemal, Çakırcalı Mehmet Efe'nin eşkıyalık yaptığı ve yaşadığı ege bölgelerini gezerek ve kendisini öldüren müfrezenin komutanı emekli jandarma albayı Rüştü Kobaş başta olmak üzere kendisini tanıyanlarla görüşerek ortaya çıkardığı, Rüştü Kobaş'ın anıları ve Yaşar Kemal'in kurgusu olmak üzere iki bölümden oluşan bu biyografik romanı için '' Gelecek kuşakların bu ilginç kişiliğe ilgi duyacaklarını, Çakırcalı Efe üstüne geniş araştırmalara girişeceklerini sanıyorum.'' sözlerini ifade etmiş vakti zamanında.

Yeşilçam'daki Çakırcalı Mehmet Efe
        Kitap beni Osmanlı'ya, Anadolu'ya, bizim insanımıza, günlük hayatta her dakikanın, her yemeğin, her uykunun bir hayatta kalma mücadelesi olduğu zamanlara götürdü. Akıcı ve samimi anlatımıyla ilk sayfasından itibaren köyde, dağlarda, ağaçların içinde yıldızların altında tüm o yiğitliklere, gerçek dostluklara,kahramanlıklara şahitlik ediyordum, adeta ben de onlarla birlikte yaşıyordum ve onlardan biri oluvermiştim, Osmanlı yönetimi ve Çakırcalı Efe'nin aynı amaçta fakat farklı yollarda olduğu, iyinin ve kötünün her an kim olduğunuza göre değiştiği bir savaşın içinde kazanmaya çalışıyordum ama hem koruduğum hem zarar verdiğim yine kendi toprağım yine kendi sevdiklerimdi...
   
     İşte Çakırcalı Efe size taraf tutmadan, efelerin, yiğitlerin hayatlarının zorluklarını, küçücük mutluluklarını anlatan içten, samimi ve bizden bir kitap.
 

      Hacim olarak ince ama bana kattıkları açısından mini bir ansiklopedi niteliğinde olan bu kitabın içinde herkesin kendinden bir şeyler ve farklı bilgiler bulacağını düşünüyorum.Umarım, Yaşar Kemal'in istediği gibi 'Çakırcalı Efe' her okuyanın önünde yen ufuklara ve araştırmalara yol açacak bir başucu kitabı olur.

                                                 Herkese şimdiden keyifli okumalar!


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KİTAP 15 # SİLO - HUGH HOWEY

KİTAP 3 # MACERA TÜNELİ 4- UZAY DIŞINDA YOLCULUK- EDWARD PACKARD

KİTAP 48 # AZİZ SANCAR VE NOBEL'İN ÖYKÜSÜ - ORHAN BURSALI